részletes rendelőkereső

Mit kell tudni az energetikai tanúsítványról?

Az energetikai tanúsítvány egy műszaki dokumentum, mely hitelesen tanúsítja, hogy az adott épület energiafogyasztása, energiafelhasználása a jogszabályban meghatározott skálán mely kategóriába esik. A köznyelvben ezt a dokumentumot lakás- vagy ingatlan-zöldkártyának is nevezik. 2012. január elsejétől - az Európai Uniós elvárásoknak megfelelően - kormányrendelet feltételként írja elő a dokumentum meglétét meglévő ingatlanok adás-vételéhez vagy tartós bérbeadásához.

Kik jogosultak energetikai tanúsítványt készíteni és mennyibe kerül?

Energetikai tanúsítványt a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Építész Kamara névjegyzékében szereplő szakemberek készíthetnek. Az energetikai tanúsítványokról rendelkező kormányrendelet maximum 5500 forintban határozza meg a munka óradíját. Egy-egy ingatlanról készített energiatanúsítvány elkészítése több órát is igénybe vehet, hiszen meg kell vizsgálni az épület szerkezeti adatait, nyílászáróit, fűtő- hűtőrendszerét, az ingatlan környezetét. Az Első Magyar Egészségügyi Marketing Kft. díjmentesen segítséget tud nyújtani ügyfeleinek abban, hogy megtalálják a megfelelő és megbízható szakembert a tanúsítvány elkészítéséhez.

Az energia tanúsítvánnyal kapcsolatban felmerült költségek az eladót, illetve a bérbeadót terhelik.

Adásvételi szerződések és bérbeadás – rendelők, irodák, lakások

2012. január elsejétől minden magáningatlant - beleértve a magántulajdonú rendelőket és egészségügyi szolgáltatások nyújtására alkalmas ingatlanokat is - érintő tulajdon átruházás esetén az adásvételi szerződés mellé csatolni kell az energetikai tanúsítványt. A szerződést készítő ügyvédnek az adásvételi szerződésben fel kell tüntetnie az energetikai tanúsítvány azonosítókódját. Az okiratnak kötelező eleme a vevő nyilatkozata arról, hogy az energetikai tanúsítványt vagy annak másolatát átvette és annak tartalmát megismerte.

Egy évet meghaladó, ellenérték fejében való bérbeadás esetén is kötelező elem a tanúsítvány megléte. A bérleti szerződésben, az adásvételi szerződés alaki feltételeihez hasonlóan kell feltüntetni a tanúsítvány kódszámát és a bérlő nyilatkozatát arról, hogy a tanúsítványt vagy annak másolatát átvette.

Ezek a rendelkezések arra is hivatottak, hogy a vevő és a bérlő tisztában legyen a megvásárolt, kibérelt ingatlan fizikai jellemzőivel, tudjon a rezsivel kalkulálni. Az energetikai tanúsítványnak kötelező eleme a felújítási javaslat is. A jogszabály így próbálná a tulajdonosokat az energiafelhasználás csökkentésére ösztönözni.

Mikor lehet eltekinteni az energiatanúsítvány készítésétől?

Az orvosi rendelők bérletét és eladását érintő legfontosabb kivételek:

  • Használatba vételi engedélyt megelőző tulajdon átruházás történt.
  • Műemlék jellegű, jogszabállyal védetté nyilvánított ingatlan esetén.
  • 50 nm2 – nél kisebb hasznos alapterületű épület esetén (lakásra, vagy irodára szükséges a tanúsítvány, ha nem önálló építményről van szó).
  • Ha már résztulajdonnal rendelkező tulajdonos szerez az adott ingatlanban, ellenérték fejében, további tulajdonrészt.

Új lakások és az energetikai tanúsítvány

2009. január elseje óta, új építésű ingatlanok használatba vételi engedélyéhez kötelező az energetikai tanúsítvány megléte.

Minden esetben az energetikai tanúsítvány tíz évig tekinthető érvényesnek. (kivéve, ha komolyabb fejlesztés, felújítás vagy az ingatlan energiafelhasználását jelentősen befolyásoló változtatás történt.).

Az energiatanúsítványok részletes szabályait a 176/2008. (VI. 30.) Korm. rendelet határozza meg.

 

Kérje ajánlatunkat itt!

Vissza a lap tetejére